Leto si každoročne vyberá svoju daň
Počas slnečných dní je na slovenských cestách omnoho viac motocyklistov ako po iné dní. Len od roku 2013 na cestných komunikáciách zomrelo 40 motorkárov. O vývoji dopravných nehôd motocyklistov, ale aj prevencii pred nimi sme sa rozprávali s hovorkyňou Prezídia Policajného zboru mjr. Ing. Denisou Baloghovou.
Aký je vývoj dopravných nehôd motocyklistov za ostatné roky. Má stúpajúci či klesajúcu tendenciu?
V roku 2013 zavinili motorkári 348 dopravných nehôd, zomrelo 14 z nich. V roku 2014 zavinili motorkári 335 dopravných nehôd, zomrelo 19 z nich. V prvom polroku tohto roka zavinilo 158 motocyklistov dopravnú nehodu, o život prišli siedmi. Aj z týchto údajov je zrejmé, že štatistika nehodovosti má klesajúci charakter. Avšak polícia aj počas letnej sezóny bude vykonávať viac dopravno-bezpečnostných akcií s cieľom znižovania následkov na životoch a zdraví. Sú celoslovenského charakteru, ešte častejšie sú v regiónoch podľa aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
Tieto opatrenia sú zamerané najmä na najzávažnejšie porušenia pravidiel cestnej premávky, teda maximálnej povolenej rýchlosti, nesprávneho spôsobu jazdy, požívania alkoholu a iných návykových látok vodičmi a podobne. Akákoľvek aktivita Policajného zboru, či už ide o preventívne akcie, napomenutia, alebo varovania nie je účinná bez podpory samotných účastníkov cestnej premávky. Čo polícia nie je schopná ovplyvniť, je fatálne zlyhanie jednotlivcov pri nedodržaní dopravných predpisov, nepozornosť a neohľaduplnosť voči ostatným účastníkom cestnej premávky.
Kedy dochádza najčastejšie k dopravným nehodám motorkárov?
Najčastejšie dochádza k nehodám počas motorkárskej sezóny, ktorej začiatok a koniec závisí predovšetkým od počasia. Kritickým obdobím je začiatok sezóny, kedy vyrážajú na cesty po dlhšej zimnej prestávke. Treba si uvedomiť, že v tomto období sú na ceste zvyšky posypového materiálu a štrk, čo značne sťažuje jazdu najmä v zákrutách a zvlášť u tých motorkárov, ktorí radi „klopia“ svoje tátoše. Taktiež priľnavosť kolies ešte nie je taká, ako v lete, pretože aj keď teplota vzduchu je ideálna na jazdu, vozovka je ešte studená, čo zvyšuje nebezpečenstvo vzniku šmyku.
Motorkári musia byť mimoriadne obozretní a predvídaví vždy, pretože sa často stáva, že si ich ostatní vodiči včas nevšimnú, alebo nepredpokladajú, že sa k nim rýchlo priblížia. V praxi sa stretávame s prípadmi, kedy dôjde k dopravnej nehode na dlhom rovnom úseku mimo obce, ale aj v križovatkách, pri vchádzaní na hlavnú cestu, či pri prechádzaní zákrutami. Pozornosť by mali zvýšiť vodiči i samotní motorkári najmä v horských oblastiach. Obľúbenými trasami motorkárov sú napríklad Šturec, Donovaly, Čertovica, Dobšinský kopec a Pezinská Baba.
V koľkých prípadoch dopravných nehôd motocyklistov bol prítomný alkohol?
V prvom polroku tohto roka (2015) zavinilo 158 motocyklistov dopravnú nehodu, o život prišli siedmi, alkohol bol zistený u 14 motocyklistov. V roku 2014 zavinili motorkári 335 dopravných nehôd, zomrelo 19 z nich, pod vplyvom alkoholu bolo 47. V roku 2013 zavinili motorkári 348 dopravných nehôd, zomrelo 14 z nich, pod vplyvom alkoholu bolo 47 motocyklistov.
Zrážka motocykla s automobilom sa nezriedka končí smrťou. V koľkých prípadoch došlo k úmrtiu motorkára priamo na ceste? Viete prípadne, aký bol vekový priemer týchto zomrelých motocyklistov?
Minulý rok prišlo o život 19 motocyklistov. Do polovice júna tohto roka zomrelo 11 motocyklistov. Minulý týždeň v okrese Sabinov zomrel len 18 ročný motorkár, keď neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam a narazil do betónového stĺpa. V posledný júnový deň vyhasol v Žiline život 43-ročného motocyklistu a jeho 22-ročná spolujazdkyňa zraneniam podľahla po prevoze do nemocnice. Pravdepodobnou príčinou bolo, že sa vodič osobného auta dostatočne nevenoval sledovaniu situácie v cestnej premávke a vošiel do jazdnej dráhy motorkárom.
Aký je vývoj dopravných nehôd motocyklistov za ostatné roky. Má stúpajúci či klesajúcu tendenciu?
V roku 2013 zavinili motorkári 348 dopravných nehôd, zomrelo 14 z nich. V roku 2014 zavinili motorkári 335 dopravných nehôd, zomrelo 19 z nich. V prvom polroku tohto roka zavinilo 158 motocyklistov dopravnú nehodu, o život prišli siedmi. Aj z týchto údajov je zrejmé, že štatistika nehodovosti má klesajúci charakter. Avšak polícia aj počas letnej sezóny bude vykonávať viac dopravno-bezpečnostných akcií s cieľom znižovania následkov na životoch a zdraví. Sú celoslovenského charakteru, ešte častejšie sú v regiónoch podľa aktuálnej dopravno-bezpečnostnej situácie.
Tieto opatrenia sú zamerané najmä na najzávažnejšie porušenia pravidiel cestnej premávky, teda maximálnej povolenej rýchlosti, nesprávneho spôsobu jazdy, požívania alkoholu a iných návykových látok vodičmi a podobne. Akákoľvek aktivita Policajného zboru, či už ide o preventívne akcie, napomenutia, alebo varovania nie je účinná bez podpory samotných účastníkov cestnej premávky. Čo polícia nie je schopná ovplyvniť, je fatálne zlyhanie jednotlivcov pri nedodržaní dopravných predpisov, nepozornosť a neohľaduplnosť voči ostatným účastníkom cestnej premávky.
Kedy dochádza najčastejšie k dopravným nehodám motorkárov?
Najčastejšie dochádza k nehodám počas motorkárskej sezóny, ktorej začiatok a koniec závisí predovšetkým od počasia. Kritickým obdobím je začiatok sezóny, kedy vyrážajú na cesty po dlhšej zimnej prestávke. Treba si uvedomiť, že v tomto období sú na ceste zvyšky posypového materiálu a štrk, čo značne sťažuje jazdu najmä v zákrutách a zvlášť u tých motorkárov, ktorí radi „klopia“ svoje tátoše. Taktiež priľnavosť kolies ešte nie je taká, ako v lete, pretože aj keď teplota vzduchu je ideálna na jazdu, vozovka je ešte studená, čo zvyšuje nebezpečenstvo vzniku šmyku.
Motorkári musia byť mimoriadne obozretní a predvídaví vždy, pretože sa často stáva, že si ich ostatní vodiči včas nevšimnú, alebo nepredpokladajú, že sa k nim rýchlo priblížia. V praxi sa stretávame s prípadmi, kedy dôjde k dopravnej nehode na dlhom rovnom úseku mimo obce, ale aj v križovatkách, pri vchádzaní na hlavnú cestu, či pri prechádzaní zákrutami. Pozornosť by mali zvýšiť vodiči i samotní motorkári najmä v horských oblastiach. Obľúbenými trasami motorkárov sú napríklad Šturec, Donovaly, Čertovica, Dobšinský kopec a Pezinská Baba.
V koľkých prípadoch dopravných nehôd motocyklistov bol prítomný alkohol?
V prvom polroku tohto roka (2015) zavinilo 158 motocyklistov dopravnú nehodu, o život prišli siedmi, alkohol bol zistený u 14 motocyklistov. V roku 2014 zavinili motorkári 335 dopravných nehôd, zomrelo 19 z nich, pod vplyvom alkoholu bolo 47. V roku 2013 zavinili motorkári 348 dopravných nehôd, zomrelo 14 z nich, pod vplyvom alkoholu bolo 47 motocyklistov.
Zrážka motocykla s automobilom sa nezriedka končí smrťou. V koľkých prípadoch došlo k úmrtiu motorkára priamo na ceste? Viete prípadne, aký bol vekový priemer týchto zomrelých motocyklistov?
Minulý rok prišlo o život 19 motocyklistov. Do polovice júna tohto roka zomrelo 11 motocyklistov. Minulý týždeň v okrese Sabinov zomrel len 18 ročný motorkár, keď neprispôsobil rýchlosť jazdy svojim schopnostiam a narazil do betónového stĺpa. V posledný júnový deň vyhasol v Žiline život 43-ročného motocyklistu a jeho 22-ročná spolujazdkyňa zraneniam podľahla po prevoze do nemocnice. Pravdepodobnou príčinou bolo, že sa vodič osobného auta dostatočne nevenoval sledovaniu situácie v cestnej premávke a vošiel do jazdnej dráhy motorkárom.
Načo by mal dbať motorkár vtedy, keď sa chystá ísť s motocyklom na cestnú komunikáciu?
Po niekoľkých mesiacoch parkovania v garáži je dôležité pred prvou jazdou v novej sezóne skontrolovať technický stav motorky. Najmä mladí, neskúsení vodiči by mali jazdiť mimoriadne opatrne, kým si osvoja potrebné zručnosti a návyky. Hanbou nie je vyskúšať si jazdu na veľkom parkovisku alebo odľahlom mieste. Po investícii do drahých strojov by investícia do ochranného oblečenia a prilby mala byť samozrejmosťou. Oproti vodičom v autách majú nevýhodu, sú zraniteľnejší a pri páde im hrozia vážne zranenia či smrť. Netreba zbytočne riskovať, aj pomalšou (predpísanou) jazdou sa dá dostať do plánovaného cieľa. Pred akýmkoľvek manévrom, napríklad predbiehaním, treba byť obzvlášť predvídavý, všímať si, či Vás vodič auta registruje vo svojom spätnom zrkadle. Nehovoriac o križovatkách, nie každý vodič auta je tolerantný a uvoľní Vám časť svojho pruhu.
Ako by mali jazdiť motocyklisti, aby predchádzali dopravným nehodám?
Nie za každú dopravnú nehodu je prirodzene zodpovedný motocyklista, ale v záujme vlastnej bezpečnosti by sa mali vyvarovať nebezpečnej jazde, porušovaniu dopravných predpisov a taktiež by si mali uvedomiť, že vodiči ostatných motorových vozidiel nie vždy predvídajú ich porušovanie pravidiel cestnej premávky. Hazardovať so svojim zdravím a životom sa nevypláca. Pri zrážke s autom, náraze do zvodidiel alebo šmyku na mokrej ceste ťahá za kratší koniec vždy motocyklista. Vodiči ostatných motorových vozidiel by si mali uvedomiť, že:
motocyklisti jazdia veľmi často vyššou ako povolenou rýchlosťou,
často predchádzajú motorové vozidlá ako sprava, tak aj zľava,
motocyklistov je možné ľahko prehliadnuť,
pri predchádzaní motocyklistov je potrebné dodržiavať bezpečný odstup.
Nehodám motocyklistov môžu predchádzať nielen samotní motorkári bezpečnou jazdou, ale aj vodiči vyššou opatrnosťou počas jazdy
Vodiči áut si musia uvedomiť, že na cestách už treba počítať aj s motorkármi. A tí sa zmestia aj tam, kde autá nie. Azda najdôležitejšie je preto sledovať spätné zrkadlá a situáciu okolo auta, pretože motorkári jazdia často vyššou ako povolenou rýchlosťou a je ich ľahké prehliadnuť. Zhovievavosť je na nezaplatenie. Najmä v pomaly posúvajúcich sa kolónach áut, keď sa dvojkolesový stroj ľahko prešmykne povedľa áut a niekedy zľava i sprava. Len máloktorý vodič sa im stiahne a uľahčí presun. Pri ich predchádzaní treba dodržiavať bezpečný odstup. Každý manéver však treba robiť tak, aby nebol ohrozený nikto ďalší a nedošlo k dopravnej nehode. Každý vie, že k nešťastiu stačí zlomok sekundy. V praxi sa stretávame s prípadmi, keď vodič po nehode povie, že si pri vchádzaní na hlavnú cestu alebo odbočovaní motorkára nevšimol. Motorkári, ktorí mali šťastie a nehodu prežili, často priznajú, že do zákruty vošli prirýchlo, preto prešli do protismeru a keby tam stretli auto, už by tu neboli. Vždy treba jazdiť podľa svojich schopností a zručností, prispôsobiť sa stavu cesty, počasiu i ďalším okolnostiam, ktoré možno predvídať. Nech môžeme na konci roka konštatovať, že účastníci cestnej premávky majú za sebou veľa kilometrov bez nehôd.
Po niekoľkých mesiacoch parkovania v garáži je dôležité pred prvou jazdou v novej sezóne skontrolovať technický stav motorky. Najmä mladí, neskúsení vodiči by mali jazdiť mimoriadne opatrne, kým si osvoja potrebné zručnosti a návyky. Hanbou nie je vyskúšať si jazdu na veľkom parkovisku alebo odľahlom mieste. Po investícii do drahých strojov by investícia do ochranného oblečenia a prilby mala byť samozrejmosťou. Oproti vodičom v autách majú nevýhodu, sú zraniteľnejší a pri páde im hrozia vážne zranenia či smrť. Netreba zbytočne riskovať, aj pomalšou (predpísanou) jazdou sa dá dostať do plánovaného cieľa. Pred akýmkoľvek manévrom, napríklad predbiehaním, treba byť obzvlášť predvídavý, všímať si, či Vás vodič auta registruje vo svojom spätnom zrkadle. Nehovoriac o križovatkách, nie každý vodič auta je tolerantný a uvoľní Vám časť svojho pruhu.
Ako by mali jazdiť motocyklisti, aby predchádzali dopravným nehodám?
Nie za každú dopravnú nehodu je prirodzene zodpovedný motocyklista, ale v záujme vlastnej bezpečnosti by sa mali vyvarovať nebezpečnej jazde, porušovaniu dopravných predpisov a taktiež by si mali uvedomiť, že vodiči ostatných motorových vozidiel nie vždy predvídajú ich porušovanie pravidiel cestnej premávky. Hazardovať so svojim zdravím a životom sa nevypláca. Pri zrážke s autom, náraze do zvodidiel alebo šmyku na mokrej ceste ťahá za kratší koniec vždy motocyklista. Vodiči ostatných motorových vozidiel by si mali uvedomiť, že:
motocyklisti jazdia veľmi často vyššou ako povolenou rýchlosťou,
často predchádzajú motorové vozidlá ako sprava, tak aj zľava,
motocyklistov je možné ľahko prehliadnuť,
pri predchádzaní motocyklistov je potrebné dodržiavať bezpečný odstup.
Nehodám motocyklistov môžu predchádzať nielen samotní motorkári bezpečnou jazdou, ale aj vodiči vyššou opatrnosťou počas jazdy
Vodiči áut si musia uvedomiť, že na cestách už treba počítať aj s motorkármi. A tí sa zmestia aj tam, kde autá nie. Azda najdôležitejšie je preto sledovať spätné zrkadlá a situáciu okolo auta, pretože motorkári jazdia často vyššou ako povolenou rýchlosťou a je ich ľahké prehliadnuť. Zhovievavosť je na nezaplatenie. Najmä v pomaly posúvajúcich sa kolónach áut, keď sa dvojkolesový stroj ľahko prešmykne povedľa áut a niekedy zľava i sprava. Len máloktorý vodič sa im stiahne a uľahčí presun. Pri ich predchádzaní treba dodržiavať bezpečný odstup. Každý manéver však treba robiť tak, aby nebol ohrozený nikto ďalší a nedošlo k dopravnej nehode. Každý vie, že k nešťastiu stačí zlomok sekundy. V praxi sa stretávame s prípadmi, keď vodič po nehode povie, že si pri vchádzaní na hlavnú cestu alebo odbočovaní motorkára nevšimol. Motorkári, ktorí mali šťastie a nehodu prežili, často priznajú, že do zákruty vošli prirýchlo, preto prešli do protismeru a keby tam stretli auto, už by tu neboli. Vždy treba jazdiť podľa svojich schopností a zručností, prispôsobiť sa stavu cesty, počasiu i ďalším okolnostiam, ktoré možno predvídať. Nech môžeme na konci roka konštatovať, že účastníci cestnej premávky majú za sebou veľa kilometrov bez nehôd.
Pripravil Marcel Lincényi, foto archív Prezídium Policajného zboru MV SR © Slovenské pohrebníctvo
publikované vo vydaní SP IV. 2015
Kliknutím na obrázok otvoríte fotoprílohu
Prezrite si pohodlne ďalších 9 fotografií








