Pre nabito HTML

Prichádza zmena v platbe za nabíjanie

Na Slovensko prichádza nový spôsob platenia za nabíjanie elektromobilov vo verejnej sieti. Momentálna situácia je taká, že poväčšine má každý prevádzkovateľ nabíjacích hubov, staníc (Geenway, ZSE Drive, Ionity a eJOIN) svoje aplikácie, niektoré nekomunikujú s inými aplikáciami iných dodávateľov energií. Dôvody sú evidentné a je ich hneď niekoľko.

Nastavenia platobných podmienok v jednotlivých aplikáciách ako je napríklad systém paušálu, pravidelnej mesačnej zálohovej platby musí byť konkrétne viazané na osobu. S ňou má dodávateľ platobný styk podliehajúci daňovej povinnosti. Na základe platieb mu dodávateľ musí vystaviť faktúru, resp. daňový doklad, ktorý na svojej strane zanáša do účtovníctva a vykazuje finančným orgánom štátu. Keďže ide o bezhotovostné úhrady vyúčtovanie prebieha v zmluvnom vzťahu. Ďalším z dôvodov výhradnej zmluvy cez aplikáciu je udržateľnosť zákazníka pri svojich nabíjacích stojanoch a preto niektorí dodávatelia využívajú aj časovú viazanosť na produkt v aplikácii.

Platobný terminál

Poviete si, prečo tieto spoločnosti nevyužívajú jednoduchý platobný terminál tak ako napríklad bankomaty alebo výdajne zásielok niektorých spoločností. Ak ste čítali predchádzajúci odstavec, odpoveď je práve tam. Dodávatelia nechcú, aby ste všetci platili kdekoľvek kartou. Oni potrebujú, aby ste kupovali energiu práve u nich.

Pozrime sa na platobné terminály bližšie. Existuje viacero typov platobných terminálov, od základných modelov s čítačkou kariet až po pokročilé modely. Ceny sa pohybujú do 1 000 € i viac. Niektorí poskytovatelia ponúkajú nižšie ceny terminálov pre obchodníkov s nižším objemom transakcií, zatiaľ čo iní môžu účtovať poplatok za prenájom terminálu bez ohľadu na objem transakcií. Poplatky za jednu platbu cez platobný terminál sa taktiež líšia v závislosti od poskytovateľa služieb a typu transakcie.

Poplatky za platobné terminály a transakcie zvyčajne znáša obchodník. V niektorých prípadoch môže obchodník preniesť tieto poplatky na zákazníka vo forme príplatku za platbu kartou. Tu treba povedať, že terminál spolupracujúci online s bankou nie je lacná záležitosť. Mesačný poplatok za jeden terminál na jednom stojane sa pohybuje až do 50 €. Ďalej tu máme poplatok za spracovanie transakcie. Tento poplatok môže byť percento z hodnoty transakcie, ktoré si účtuje poskytovateľ platobných služieb za spracovanie platby. Ak zákazník platí kartou s debetnou funkciou, môže byť účtovaný poplatok za výber z bankomatu. Niektorí poskytovatelia účtujú minimálny poplatok za každú transakciu, bez ohľadu na jej hodnotu.

Ako by mal fungovať nový spôsob platby?

Platobné kiosky pri nabíjacích staniciach elektromobilov, ktoré fungujú na princípe prezentácie reklamy, využívajú rôzne modely na generovanie príjmov a kompenzáciu nákladov na nabíjanie. Je to v podstate stĺp s terminálom a veľkou dotykovou obrazovkou na komunikáciu s vlastníkom elektromobilu. Pozrime sa ako to môže fungovať.

Ilustračné foto, zdroj v popise článku1

Zobrazovanie reklamy počas nabíjania. Kiosk zobrazuje reklamy na obrazovke počas nabíjania elektromobilu. Obchodníci platia za zobrazovanie svojich reklám na kioskoch. Čím dlhšie sa elektromobil nabíja, tým viac reklám sa zobrazí a tým viac príjmov sa vygeneruje pre majiteľa nabíjacieho stojanu.

Aby majiteľ získal sledovanosť reklamných šotov, môže ponúknuť záujemcovi o nabitie zľavu na nabíjanie, ak si pred nabíjaním pozrie krátku reklamu. Zľava môže byť vo forme peňažnej úspory alebo zníženej ceny za kWh. Tento model môže motivovať viac používateľov k sledovaniu reklám a generovať tak príjmy.

Zbieranie a predaj anonymných údajov. Kiosk zhromažďuje anonymné údaje o používateľoch, ako napríklad polohu, čas nabíjania a typ elektromobilu. Tieto údaje sa potom predávajú spoločnostiam, ktoré sa zaoberajú marketingom a výskumom trhu. Predaj týchto údajov môže generovať dodatočný príjem pre prevádzkovateľa kiosku. Mnoho kioskov využíva kombináciu týchto modelov na maximalizáciu príjmov. Napríklad kiosk môže zobrazovať reklamy, ponúkať zľavy a zároveň zbierať anonymné údaje o používateľoch.

Okrem generovania príjmov z reklamy môžu platobné kiosky ponúkať aj ďalšie funkcie, ako možnosť platby za nabíjanie rôznymi spôsobmi, ako napríklad kartou, mobilným telefónom alebo predplatenou kartou. Tiež je možné naskenovať QR kód, ktorý sa zobrazí po ukončení nabíjania a možnosť výberu platby. Taktiež môžu ponúkať informácie o stave nabíjania elektromobilu, vyhľadávanie nabíjacích staníc v okolí a poskytovanie zákazníckej podpory. Platobné kiosky pri nabíjacích staniciach elektromobilov sa stávajú čoraz bežnejšími a ponúkajú pohodlný a efektívny spôsob platby za nabíjanie. Modely monetizácie (inkasovanie financií za akékoľvek hodnoty), týchto kioskov sa budú pravdepodobne naďalej vyvíjať s rastúcim trhom elektromobilov.

Zákazník vždy zaplatí menej

Na tomto mieste je treba povedať, že počet krajín kde už takéto kiosky spoločnosti prevádzkujú stále stúpa. Slovensko by sa tak mohlo zaradiť medzi Nemecko, Francúzsko, Holandsko, Švédsko, Nórsko. Typy platobných systémov, ktoré sa používajú v nabíjacích kioskoch pre elektromobily, sa v jednotlivých krajinách líšia. Niektoré kiosky akceptujú platobné karty, zatiaľ čo iné vyžadujú predplatené karty alebo mobilné aplikácie. Spoločné však majú jedno. Všetky spoločnosti prevádzkujúce systém reklamy túto skutočnosť zohľadňujú a to v prospech koncového odberateľa. Nič tak neudrží zákazníka pri tom či onom nabíjacom stojane a značke spoločnosti ako cena, ktorá je nižšia ako inde.

1.) Foto článok: LeeRosario car-6943487. In: PIXABAY, A CANVA GERMANY GMBH BRAND. www.pixabay.com [online]. 2024 [cit. 2024-04-13]. Dostupné z: https://pixabay.com/sk/illustrations/auto-auto-na-elektrick%C3%BD-pohon-6943487/

Údaje použité v článku sú orientačné, verejne dostupné v rámci informácií z médií.

 

 

KONIEC NÁHĽADU AKTUÁLNEHO ČLÁNKU


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX