Reportáž zo záchrannej akcie

23.07.2014

O tretej spadne lietadlo

Bolo upršané utorkové ráno. Pozeral som na oblohu a hodnotil smer mrakov a ich sivú farbu. Bude takto liať aj poobede? Čakalo ma popoludnie na letiskovej ploche, kde nie je kam sa ukryť pred hustým dažďom. Práca reportéra neberie ohľad na počasie ani okolnosti. Pomaly si zvykám. Do batoha pridávam pláštenku a kus igelitu, keby som potreboval fotiť poležiačky. V informácii od hovorkyne Letiska M. R. Štefánika Veroniky Ševčíkovej stojí, že nácvik je naplánovaný na štyri hodiny a bude sa konať za akéhokoľvek počasia.

Pri nakladaní batožiny do auta som na zvedavú otázku susedy odvrkol, že o tretej spadne na letisku lietadlo, tak to idem nafotiť. Ostala civieť ako to povestné teliatko na nové vráta a ja som si až v aute uvedomil, že ma v tej chvíli najskôr považovala za blázna alebo spojenca Al Kájdy, keď disponujem takýmito vešteckými znalosťami. Nech si myslí čo chce, namrzene som si uvedomil, že i v tomto prípade platí stará múdrosť Horatia Quintusa: „Ak raz vypustíš slovo, už nikdy ho nevezmeš späť.“

Na letisko som dorazil načas. Niektorých kolegov vyslali redakcie na poslednú chvíľu, neboli vyzbrojení pláštenkami, a tak bolo počuť reptanie na adresu počasia. Lialo a lialo. Po dôkladnej bezpečnostnej kontrole nastupujeme do pripraveného autobusu, ktorý nás odváža na miesto havárie. Scéna je pripravená, figuranti na miestach, o tretej vzbĺkne pod lietadlom oheň. O priebehu havárie informuje letisko vo svojej tlačovej správe:

Riadiaci letovej prevádzky na veži Štefánik spozorovali, že počas pristávacieho manévru, čo je najkritickejšia fáza letu, vznikla nehoda dopravného lietadla fiktívnej leteckej spoločnosti Dalo Airlines pravidelnej linky z Milána do Bratislavy so 189 pasažiermi na palube. Tiesňový signál nebol vyslaný, po vzniku leteckej nehody posádka lietadla veži neodpovedala.

Riadiaci letovej prevádzky okamžite oznámili letiskovým hasičom vznik leteckej nehody v oblasti prahu vzletovo-pristávacej dráhy 13. Medzitým posádka lietadla evakuovala pohybu schopných cestujúcich (nezranených a ľahko zranených) prostredníctvom nafukovacích sklzov a určila im bezpečný smer odsunu od lietadla.

IMG_9415
Ďalších 45 fotografií v galérii na konci článku
Hasiči dorazili na miesto do 3 minút od ohlásenia a začali s hasením lietadla penou, keďže počas nehody vznikol požiar motora číslo 2 na pravej strane a požiar pravého hlavného podvozku. Zároveň došlo k poškodeniu palivovej nádrže a úniku paliva (kerozínu) na ľavej strane lietadla. V tom istom čase prebieha na stálej službe letiskovej ochrany vyrozumievací proces v zmysle pohotovostného plánu letiska, to znamená, že o udalosti sú vyrozumené všetky interné a externé zásahové zložky, prevádzkové a riadiace zložky letiska, ministerstvo dopravy, Okresný úrad v Bratislave, vyšetrovatelia leteckého a námorného útvaru a iné.

Prevádzka na letisku bola ihneď zastavená a dráha následne uzavretá. Pri pristávaní sa oddelila zadná časť lietadla, čo spôsobilo vymrštenie časti pasažierov na pristávaciu dráhu. Aby sa hasiči dostali do lietadla k zraneným pasažierom, museli do neho násilne vniknúť pomocou rebríkov a špeciálneho vyslobodzovacieho náradia.

Veliteľ zásahu hasičov určí zóny ohrozenia a pre ľahko zranených určí bezpečné miesto (mimo miesta ohrozenia – proti smeru vetra), na ktoré sa majú presunúť. Zároveň poskytuje informácie z miesta udalosti o rozsahu udalosti a rozsahu potreby externých záchranných zložiek.

Postupne prichádzajú (v reálnom časovom slede) externé záchranné zložky aj vrtuľník a na mieste sa určuje veliteľ zdravotníckeho zásahu. Záchranári začnú označovať prostredníctvom triediacich kariet zranených podľa závažnosti ich zranení na červených (postihnutí s ťažkým poranením), žltých (odkladný stav ošetrenia), zelených (ľahko zranení) a čiernych (mŕtvi).

Prevádzkový dispečing v spolupráci s leteckou spoločnosťou Dalo Airlines medzičasom pripravil zoznam cestujúcich a posádky, množstva paliva a prípadného nebezpečného tovaru v lietadle, ktorý odovzdáva polícii.

V bezpečnej vzdialenosti od miesta nehody je vytýčené hniezdo zranených, kam na nosidlách prenášajú zranených z miesta nehody na ošetrenie a stabilizáciu stavu, odkiaľ sú následne podľa stupňa poranenia transportovaní sanitkami a vrtuľníkom do nemocníc na ďalšie ošetrenie.

Na palube sa nachádzalo 189 osôb, čo je štandardná kapacita lietadla, ktoré najčastejšie pristáva na bratislavskom letisku.

O ľahko zranených sa starali pracovníci Modrého anjela aj Slovenského Červeného kríža po zdravotnej aj po psychologickej stránke. Asociácia samaritánov SR na mieste v špeciálnom stane poskytovala logistické zabezpečenie vrátane stravy, prístrešku a toaliet pre zásahový personál.


Toľko oficiálny opis priebehu cvičenia, ktoré by malo preveriť a upevniť pripravenosť na takúto tragickú, smutnú ale reálnu hrozbu.

 

Reportáž a fotografie Pavel Ondera © Slovenské pohrebníctvo
publikované vo vydaní SP jún 2014


Späť na tému Profesionáli

Kliknutím na obrázok otvoríte fotoprílohu
Prezrite si pohodlne ďalších 45 fotografií
Podporte náš článok